کد اقتصادی
کد اقتصادی
دریافت کد اقتصادی یکی از مهمترین وظایف تجار، شرکت ها و موسسات است. مطابق قانون تجارت تمامی شرکت ها تا دو ماه پس از ثبت شرکت موظف به اخذ کد اقتصادی و انجام امور مالیاتی مربوطه می باشند. پیگیری دریافت این کد دارای اهمیت زیادی می باشد و جهت اموری همچون گرفتن کارت بازرگانی ، گواهی ارزش افزوده ، شرکت نمودن در مناقصه و مزایده ها ، عقد کردن هر گونه قرارداد تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی ، ارائه اظهارنامه های مالیاتی و ارزش افزوده ضروری می باشد.
دریافت کد اقتصادی
الف. افراد مکلف به دریافت شماره اقتصادی
افراد حقوقی که به ساخت و پخش کالا ، مونتاژ و همچنین به کارهای خدماتی مشغول هستند.
افراد حقیقی که به ساخت و پخش کالا، مونتاژ و نیز کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای جواز کسب وکار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری می باشند.
ب. افراد غیر مکلف به دریافت شماره اقتصادی
- مسجدها و هییت های مذهبی.
- افراد حقیقی که به فعالیت های هنری آهنگسازی و فیلمسازی و فعالیتهای مرتبط ،
- طراحی، خطاطی ، نقاشی ،
- ترجمه کتب ، گرافیک ، ویراستاری ، و نویسندگی مشغول می باشند.
- افراد حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط ذکر شده در بند ۲ الف طبق دستورالعمل را ندارند. ( مشروط براینکه میزان عهد یا مبلغ دریافتی همه تعهدهای آنها در یک سال شمسی از مبلغ ۵۰ میلیون ریال بیشتر نباشد. )
پیگیری کد اقتصادی
در این بخش مدارک و مراحل لازم جهت اخذ شماره اقتصادی را عنوان می داریم .
ولیکن به علت آنکه مراحل و مراتب ثبت کد اقتصادی زیاد است و معمولا افراد در زمینه پیگیری کد اقتصادی دچار مشکل شده ویا سوالاتی برای آن ها بوجود می آید، کارشناسان و مشاوران ثبت بینش نیز آماده پاسخگویی به شما متقاضیان گرامی خواهند بود.
پیگیری نمودن و اخذ کد اقتصادی در سریع ترین زمان ممکن
مراحل اخذ نمودن کد اقتصادی فعلی
- ابتدا دریافت دفترچه از واحد اطلاعات و خدمات اداره ی دارایی و تکمیل دقیق و کامل آن
- دریافت فرم های مربوطه از واحد ثبت و شناسایی ادره ی دارایی و تکمیل دقیق و صحیح آنها
- کپی از شناسنامه و کارت ملی کلیه ی اعضای هیئت مدیره
- کپی از آگهی تاسیس شرکت ثبت شده و تغییرات ثبتی آن در روزنامه (در دو نسخه)
- کپی از اساسنامه شرکت ثبت شده
- کپی از اظهارنامه ی شرکت مورد نظر
- کپی از آگهی منتشر شده شرکت در روزنامه ی رسمی و تغییرات آن
- کپی از سند مالکیت محل تاسیس قانونی شرکت که در روزنامه ی آگهی شده و یا کپی از قرارداد اجاره ی مورد تایید واحد مالیاتی محل قرارگیری ملک
- نامه از شروع یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی از این نامه پس از ثبت در دبیرخانه اسناد رسمی
- به اداره ی دارایی باید مالیات حق تمبر پرداخت شود .
- دیگر مدارک مورد نیاز که سازمان مالیاتی درخواست نماید .
در خصوص سایر موارد ثبتی و حقوقی از جمله دفاتر پلمپ ، ثبت برند ، اخذ کارت بازرگانی با کارشناسان ثبت بینش تماس حاصل نمایید.
مراحل اخذ نمودن کد اقتصادی جدید
- ورود به پایگاه اینترنتی http://www.tax.gov.ir
- انتخاب گزینه ی ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی
- انتخاب گزینه ی سامانه ی پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی
- ورود اطلاعات اولیه و ذخیره آنها
- ثبت نام و درج نمودن دقیق نشانی و کد پستی ( پس از این مرحله ، چند روز بعد ، پاکتی حاوی اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان مالیاتی دریافت خواهید نمود )
- تکرار مراحل ۱ و ۲
- حال می بایست بر روی ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و بر اساس اسناد قانونی و ثبتی اطلاعات مورد لزوم تکمیل شده و ذخیره گردد .
- در این مرحله در صورت آنکه مشکل وجود نداشته باشد ، کد اقتصادی جدید صادرمی گردد .
- جهت پیگیری کد اقتصادی ثبت شده ، هر چند روز یکبار:
- مراحل ۱ و ۲ را تکرار نموده
- انتخاب گزینه ی ( پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی )
- نام کاربری و رمز خود را وارد کرده و از آخرین وضعیت کد اقتصادی مطلع می گردید
- در صورت اعلام مشکل توسط سامانه ، می توان آن را رفع نمود.
- ۹۹/۰۶/۱۷